Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 11822
تاریخ انتشار : 13 شهریور 1391 12:27
تعداد بازدید : 1728

نشانه شناسی عالم خیال درسینما

چکیده پایان نامه آقای خداکرم رواقره ویس دانش آموخته کارشناسی ارشد تهیه کنندگی دانشکده صدا و سیما قم با عنوان" نشانه شناسی عالم خیال درسینما "

چکیده پایان نامه آقای خداکرم رواقره ویس دانش آموخته کارشناسی ارشد تهیه کنندگی دانشکده صدا و سیما قم با عنوان" نشانه شناسی عالم خیال درسینما " به استاد راهنمایی دکتر ابراهیم فیاض و مهندس نجفی، تاریخ دفاع:89/3/6

جبر و مقدرات تاریخی بر این بوده است که هنر صنعت سینما در بستر فکری و فرهنگی غرب شکل گیرد و صنعت سینما و تلویزیون محل تلاقی شش هنر بنیادین است. هنر تصویر، هنر ادبیات نمایشی، هنر نمایش و تئاتر، هنرهای تجسمی، هنر موسیقی و هنر معماری، به همین دلیل فرصتی تاریخی و طلایی در اختیار هنرمندان آن خطه قرار گرفت که بر بستر این تکنولوژی و هنر هفتم ، ساخته ها و نرم افزارهای خودشان را تولید و زبان هنری مناسب آن را ایجاد کنند و توسعه بدهند و احساسات و مبانی زیبایی شناسی خویش را بر پرده نقره ای سینما به نمایش بگذارند. سینما و تلویزیون ما را در صورتی می تواند به فعالیت های خود ادامه دهد که بتواند جنس  هنرهای بنیادین خود را بشناسد و بر اساس احساسات  و مبانی زیبایی شناختی که بار فرهنگی بومی دارد با زبان خاص هنری و رسانه ای خود منطبق سازد و مدل خاص خویش  را ارائه نماید . هنر صنعت سینما و تلویزیون اگر چه در بستر تکنولوژیک و دنیای مدرن غرب شگل گرفته اما الزاماً تنها پیام آور و حامل هنر مدرن نیست . اگرچه تمام دانش های شکل گرفته در حوزه های علوم انسانی و دانش ارتباطات و رسانه  با این دوران مدرن پیوند خورده است اما هنرمدرن  توانسته است  همچون سایر تقسیم بندی های هنری (سنتی ، قدسی، دینی ) خود را با قابلیت ها و ظرفیت ها بیانی هنری رسانه وفق دهد.  در این تحقیق ابتدا به بررسی علل پیدایش یک اثر هنری با توجه به آراء ارسطو و افلاطون پرداخته ایم . آنگاه بر اساس تقسیم بندی هنر (سنتی، قدسی، دینی ) به شرح و تفضیل  سینمای متناظر با هر کدام با توجه به مبانی زیبایی شناختی آنها نموده ایم سپس به علل اربعه هنر قدسی  پرداخته ایم ، هنری که منشا پیدایی و علت فاعلی آن الهامات و خیالات رحمانیست و مقصد و علت غایی آن کمال و تقرب الهی است علت مادی که همان صورت های خیالی است که به تصویر و تجسم کشیده شده اند  و شهود اصلی ترین  علت که درسینما مظاهر آن رنگ نور و صداست که متناسب با زیبایی شناسی خاص خود در خدمت معنویت قرار می گیرد. علت چهارمن همان علت صوری است یا فرمی که هنر در قالب ان خود را بیان می کند در این مبحث چنذ سئال را مطرح کرده ایم ، اینکه آیا در هنر قدسی هر سبکی را می توان به کار گرفت؟ قابلیت های فرم و صورت های متناسب با هنر قدسی چیست؟ الگوی مناسب برای یک فیلم معنوی چیست؟

و در پایان به این نتیجه رسیده ایم که هنر ایرانی اسلامی مبتنی بر خیال ایرانی اسلامی است که از سرچشمه وحدانیت سیراب می شود و عالم خیال واسطه انسان و حضرت قدس می باشد .

هنر ایرانی که شکل گیری آن مبتنی بر عالم خیال است هنری توحیدی است که باید آن را از گونه های نازل آن مجزا نمود و تفاوت ان را با هنرهای تخیلی–توهمی یا اومانیستی پیدا کرد، آنگاه بر اساس مبانی و احساسات زیبایی شناختی خاص آن، نشانه های آن را در هنرهای بنیادین بررسی نمود، نجلی این هنر در سینما  قالب های و فرم های  هنر های دیگر ثمره ای ندارد بلکه باید بر اساس ظرفیت ها  و قابلیت های بیانی رسانه ای این هنر، قالب ها و فرم های متناسب را طراحی و پیاده نمود.

کاربر گرامی جهت دریافت اصل پایان نامه به دانشکده صدا و سیما قم مراجعه فرمایید

 آرشیو پایان نامه های دفاع شده

- روا قره ویس هم... رفت!

ثبت شده توسط : احمد مهدیه

نظر شما



نمایش غیر عمومی

تمامي حقوق اين سايت متعلق به دانشکده صدا و سيما قم است.