Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 12049
تاریخ انتشار : 18 شهریور 1391 9:26
تعداد بازدید : 1525

تلویزیون و امیدبخشی در مخاطبان

چکیده پایان نامه آقای امیر حسن شیرانی نژاد دانش آموخته دوره پنجم تهیه کنندگی، دانشکده صدا و سیما قم با عنوان" اسلام، تلویزیون و امیدبخشی در مخاطبان"

چکیده پایان نامه آقای امیر حسن شیرانی نژاد دانش آموخته دوره پنجم تولید سیما، دانشکده صدا و سیما قم با عنوان" اسلام، تلویزیون و امیدبخشی در مخاطبان" به راهنمایی دکتر ناصر باهنر و داوری دکتر هادی همایون و حجت الاسلام دکتر هادی صادقی، تاریخ دفاع:85/10/20

 اميد ريشه در هويت دارد. بدون هويت نمي‏توان اميد را معنا كرد و اميدبخشي را انتظار داشت. هويت، بستري است كه اميد در آن بارور مي‏شود.

 جوان براي اين كه احساس هويت داشته باشد، بايد در طول زمان در خود تداومي ببيند؛ در اين صورت، چنين فردي خود را مجزّا و متمايز از ديگران مي‏داند. هر عامل رشدي كه به فرد كمك كند تا با اطمينانِ از خود، درك كند كه از ديگران مجزّا است، در حد معقولي، ثبات رأي و يكپارچگي در او را سبب خواهد شد.

 هر عامل نيز كه در اين استنباطِ فرد از خودش و درك او از ديگران، خللي ايجاد كند، باعث سردرگميِ هويت، و در نتيجه عدم توانايي در رسيدن به يكپارچگي و تداومِ تصورات فرد از خودش، خواهد شد. چنين بستري در سطح اجتماعي همواره در قالب و ساختار فرهنگي، موجدِ اطمينان و فرايند اميدبخشي خواهد بود؛ يعني نوع اميدواري جمعي، با توجه به فرهنگ و هويت فرهنگي آحاد آن، به خصوص نسل جوان آن، خواهد بود.

 با چنين اهميتي از مقولة اميدبخشي و خطرات ناشي از بحران يأس در سطح جامعه و نقش خطير رسانه‏ها، رسانه‏هاي ديداري هم­چون تلويزيون، با اقسام فعاليت‏ ها و كاركردهاي گوناگون خود، در تحول و جابجايي عظيم ـ و البته نامحسوس ـ بنيان‏هاي فرهنگي و اعتقاديِ جوامع، نقش به سزايي دارند كه سمت و سوي آن در جهت الگوسازي، بدون تحكيم مباني فرهنگي و ديني (ارزشي) آن جوامع مي‏باشد، كه در اين شرايط نظام رسانه‏ اي كنوني كمتر جايي، براي الگوي سازندة اسلامي در ذهن نسل جديد خواهد گذاشت؛ مسأله ‏اي كه در قانون اساسي كشور ما جهت تكامل فرهنگي و روحية انقلابي با فعاليت اميدزايي رسانه‏ها مورد تأكيد قرار گرفته است. اين تلاش رسانه ‏ها، به خصوص رسانة ديداري تلويزيون، در عصر حاضر در قالب جنگ نابرابر رواني و رسانه‏اي با عنوان جنگ سرد رسانه‏اي (Media warfare)، جهت سلب اميد و روحية سازندگي از افراد جوامع، صورت مي‏پذيرد.

 در حقيقت رسانه‏ هاي مخلوقِ نظام‏هاي سلطه ‏گر، با اصل قرار دادن محور تفريحي ـ سرگرمي و البته تأثير اميدزاييِ حاصل از تماشاي چنين برنامه‏ هايي، سعي بر دنباله‏رو كردن مردم ديگر جوامع، از سياست‏هاي فرهنگ غربي دارند، كه نهايتاً به خاطر فراهم نكردن زمينه‏ هاي لازم براي كسب هويت اجتماعيِ متناسب با ارزش‏ هاي جوامع (درخصوص ما، جامعة اسلامي)، توسط رسانه‏ هاي امپراطوري و عدم برنامه‏ريزي توسط نهادهاي اجتماعي و نظام رسانه ‏اي داخلي و ملي، جهت تقويت و اشاعة فرهنگ بومي و در نتيجه حفظ و صيانت افرادـ به خصوص نسل جوان ـ موجب انحراف جوانان و نوجواناني مي‏ شوند كه در چنين سن و شرايطي، فاقد پايه‏ هاي محكم فكري و عقيدتي مي‏باشند.

 مجموعة حاضر شامل 6 فصل مي‏باشد. در فصل اول، اهميت موضوع به همراه مسأله تحقيق، سؤال‏ ها، ضرورت‏ ها و پيشينة تحقيق ذكر گرديده است. در فصل دوم، به موضوع اميد از منظر جامعه ‏شناختي در بستر هويت ‏بخشي، با قياس مفهوم اميد با ديگر مفاهيم مشابه اشاره گرديده است.

 نقش رسانه ‏ها ـ البته با توجه به حوزة پژوهشي اين مجموعه، تلويزيون ـ در ايجاد اميد بين مخاطبان خود و شرايط تحقق آن، نيز، موانع اميدبخشي در پيام‏ ها و برنامه ‏هاي رسانة تلويزيون، در فصل سوم آمده است.

 فصل سوم اين مجموعه، به اهتمام تعاليم اسلامي به اميدواري و القاء آن به خود و ديگران، نيز، پرهيز از روحية يأس و نااميدي در تعابير مختلف قرآني، روايي و دعايي پرداخته شده است.

 ارتباطات و سلطة فرهنگي رسانه ‏هاي امپراطوري، رسانه‏ ها و مطالعات انتقادي، جنگ رسانه ‏اي در عصر ارتباطات و ديگر موارد، از مطالب مهم گردآمده در فصل چهارم مي‏باشد. محتواي اين فصل همان چهارچوب نظري پايان ‏نامه يعني، تأكيد بر نظرية مطالعات انتقادي و استفاده از نظرات صاحب‏ نظراني مثل هربرت شيلر است.

 يكي از مهم‏ترين هدف گردآوري اين مجموعه، يعني موضوع جنگ رسانه‏اي و جنگ رواني(عمليات رواني) و در نتيجة آن، استعمار سلطه ‏طلبانة صاحبان رسانه ‏هاي امپراطوري، براي سلب اميد آحاد ملت‏ها و به دنبال آن، تاراج نوينِ منافع مادي و معنوي آن‏ها، در فصل پنجم اشاره شده است.

 گرچه، در اين مجموعه سعي شده است، در خلال مباحث، نتايج و پيشنهادها، در اين حوزه بيان گردد، در پايان این مجموعه - فصل ششم- با اشاره به نقش تلويزيون در افكار عمومي، شرايط تحقق اميدبخشي در رسانة ملي، شرايط پيام‏رساني در تلويزيون و موانع اميدبخشي در رسانه‏ها، راهبردهاي رسانه‏اي در اين زمينه به عنوان نتايج كلي، گردآوري شده است.

  به اين اميد كه، اين مجموعه مورد استفادة محققان و دست­ اندركاران رسانة تلويزيون قرار گيرد، إن شاء الله .

کاربر گرامی جهت دریافت اصل پایان نامه به دانشکده صدا و سیما قم مراجعه فرمایید

 آرشیو پایان نامه های دفاع شده


ثبت شده توسط : احمد مهدیه

نظر شما



نمایش غیر عمومی

تمامي حقوق اين سايت متعلق به دانشکده صدا و سيما قم است.