Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 12415
تاریخ انتشار : 21 شهریور 1391 13:15
تعداد بازدید : 1554

تجمل گرايي در تلويزيون

چکیده پایان نامه آقای میثم حسنی سعدی دانش آموخته کارشناسی ارشد تهیه کنندگی سیما دانشکده صدا و سیما قم با عنوان"تجمل گرايي در تلويزيون"

چکیده پایان نامه آقای میثم حسنی سعدی دانش آموخته کارشناسی ارشد تهیه کنندگی سیما دانشکده صدا و سیما قم با عنوان"تجمل گرايي در تلويزيون"

چکیده فارسی:

در دين ما همواره بر مسئله قناعت و صرفه‌جويي و پرهيز از اسراف و تبذير تاکيد شده است. تجمل‌گرايي يکي از مصاديق اسراف است که در چند دهه اخير در جامعه رواج چشمگيري داشته است، و با توجه به تاثير وسايل ارتباط جمعي بر اذهان عمومي مي‌توان رابطه‌اي بين اين دو فرض کرد. مسئله اصلي پايان‌نامه حاضر "تبيين رابطه ميان تلويزيون و مخاطب در خصوص تجمل‌گرايي" است. به عبارت ديگر نقش برنامه‌هاي تلويزيون خصوصا سريال‌ها در گرايش مردم جامعه به سوي تجملات بررسي مي‌شود. براي رسيدن به تبييني مناسب براي مسئله فوق از سه روش متفاوت بهره برده شده است. روش اسنادي با استفاده از منابع موجود، روش پيمايشي با بهره‌گيري از آمارهاي معتبر موجود و روش مشاهده با استفاده از چند سريان تلويزيوني پرطرفدار ساليان اخير. نتايج به دست آمده از پژوهش عبارتند از: تجمل‌گرايي مفهومي نسبي است و حد آن را عرف تعيين مي‌کند. تجمل به خودي خود داراي بار منفي نيست، بلکه حتي در اسلام گاهي، مدح هم شده است. آنچه مذمت شده، تجمل‌گرايي؛ يعني بهره بردن از مظاهر تجملي در حد اسراف و تبذير است. برخي رويکردهاي مطرح در پژوهش‌هاي مربوط به مخاطب، اين موجود را کاملا منفعل مي‌دانند، مثل نظريه "تاثير رسانه‌ها" و بعضي ديگر او را کاملا فعال تصور مي‌کنند، مثل رويکرد "استفاده و رضامندي". اما ما نه مخاطب را آن‌قدر منفعل مي‌دانيم و نه اين‌قدر فعال، بلکه او را موجودي مي‌دانيم که با رسانه رابطه‌اي متقابل دارد و بين آن‌ها تاثير و تاثر برقرار است. البته اين تاثير و تاثر در تلويزيون و سينما از ديگر رسانه‌هاي جمعي بيشتر است و در مقايسه اين دو رسانه هم، در تلويزيون بيشتر از سينما است. نظريه "تاثير رسانه‌ها" چند نظريه را در زيرمجموعه خود جاي داده است که شامل (نظريه سلطه‌جويي رسانه‌ها، نظريه مک لوهان و نظريه کاشت) است. رويکرد "استفاده و رضامندي" بر خلاف نظريه "تاثير رسانه‌ها"، به بررسي دلايل و انگيزه‌هايي که مخاطب را به سوي استفاده از رسانه سوق مي‌دهد و رضامندي حاصل از اين استفاده مي‌پردازد. که اين انگيزه‌ها شامل: (سرگرمي و تفريح، کسب اطلاع و يادگيري، تماشاي تلويزيون براي گذران وقت يا از روي عادت، استفاده اجتماعي از رسانه، استفاده براي تحکيم هويت شخصي) است. طبق اين رويکرد در بحث تجمل‌گرايي اين گونه مي‌گوييم: مردم جامعه ما که تجمل‌گرايي براي آن‌ها به صورت ارزش درآمده است، گراييشان به نوع خاصي از برنامه‌هاي تلويزيوني که تجملات را ترويج مي‌کند، بيشتر است. بنابراين با اعمال سليقه‌شان باعث مي‌شوند تلويزيون دائما به تجملات و مدهاي جديدتر روي بياورد تا بتواند بيننده خود را ارضا کند. و اين رابطه متقابل تا ناکجا آباد به پيش مي‌رود.

کاربر گرامی جهت دریافت اصل پایان نامه به دانشکده صدا و سیما قم مراجعه فرمایید

 آرشیو پایان نامه های دفاع شده

ثبت شده توسط : م.ر فرزین

نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

تمامي حقوق اين سايت متعلق به دانشکده صدا و سيما قم است.