Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 3078
تاریخ انتشار : 25 آبان 1390 9:28
تعداد بازدید : 2701

سیستم دستیار ویديویی در فیلم دزدان دریایی کارائیب 4

استفاده از سیستم دستیار ویديویی در فیلم دزدان دریایی کارائیب 4:فيلم برداری سه بعدی در لوکیشن هاي واقعی، برای گروه سازنده فیلم کابوسی حقیقی است؛ به خصوص که این محل های واقعی در میانه جنگل ها، کنار ساحل ها، درون غارها و روی کشتی ها باشد.

فيلم‌برداری سه‌بعدی در لوکیشن‌هاي واقعی، برای گروه سازنده فیلم کابوسی حقیقی است؛ به‌خصوص که این محل‌های واقعی در میانه جنگل‌ها، کنار ساحل‌ها، درون غارها و روی کشتی‌ها باشد. فيلم‌برداری در چنین محل‌هایی حتی برای یک پروژه دو بعدی با دوربین‌های معمولي هم کار چندان راحتی نیست، چه رسد به پروژه‌ای سه‌بعدی که در خوشبینانه‌ترین‌حالت، همه آن کارها و زحمات در عدد دو ضرب مي‌شوند. قسمت چهارم فیلم دزدان دریایی‌کارائیب، مثال خوبی در این زمینه است. پروژه‌اي در این مقیاس، به‌خودی خود پروژه چالش برانگیزی است و فيلم‌برداری سه‌بعدی هم بر چالش‌های آن مي‌افزاید. بردن تجهیزات به مکان‌های مورد‌نظر دشواری‌هاي ویژه‌اي را به گروه تحمیل مي‌کند. پس واضح است که برای چنین شرایط پر‌دردسری باید تمهیدات اساسی در نظر‌گرفت تا نتیجه مطلوب به‌دست آید. از جمله این تمهیدات فراهم‌آوردن امکان استفاده از یک سیستم Video Assist کارآمد برای این گونه پروژه‌ها است‌؛ به‌گونه‌اي که بتوان در‌سر صحنه، حجم زیادی از داده‌هایی را که از دوربین‌های سه‌بعدی با کیفیت بالا سرازیر مي‌شود، در زمانی کوتاه ثبت و بازپخش كرد تا امکان بازبینی این تصاویر در سر صحنه وجود داشته باشد. با توجه به حجم اطلاعاتی که از طریق دوربین‌هاي 3D HD فراهم مي‌شود، چنین کاری تا حدودی غیرممکن به‌نظر مي‌رسد، به خصوص در حالتي كه این کار وسط یک جنگل انجام شود‌. این كار از جمله کارهایی است که در قسمت چهارم فیلم دزدان دریایی کارائیب انجام شده است و در این مقاله توضيح بيشتري درباره آن خواهيم داد.


جري بروك‌هايمر (Jerry Bruckheimer) تهيه‌كننده فيلم دزدان دريايي كارائيب مي‌گويد: «ما خواستيم با استفاده از تصاوير شفاف سه‌بعدی، به مخاطب تجربه‌اي کاملاً متفاوت و درگیر‌کننده ارائه‌دهیم تا وی را به درون اتفاقات فیلم ببرد، نه این‌که چشمانش را آزار دهد.» این گفته وی شاید در نگاه نخست کمی شعار گونه به نظر برسد؛ اما غوطه‌ور‌شدن گروه سازنده در میان مشکلاتی که همین جمله به‌ظاهر شعاری برایشان ایجاد کرد، نشان مي‌دهد که آن‌ها برای تحقق این شعار با دشواری فراوانی روبه‌رو بوده‌اند. راب مارشال (Rob Marshall) کارگردان فیلم ادعا مي‌کند: «‌به‌ندرت اتفاق مي‌افتد که برای ساخت یک فیلم، تجهیزات سه‌بعدی به مناطق دور افتاده برده شود. ما این دوربین‌های حساس را به مکان‌هایی نظیر جنگل‌ها، ساحل، غارها و کشتی‌ها بردیم، این یک چالش بود.»
قسمت چهارم فیلم دزدان دریایی کارائیب یکی از نخستین فیلم‌های ماجراجویانه عظیمی است که به‌جای فيلم‌برداری در مقابل پرده سبز یا داخل استودیو، در محل‌های واقعی به‌صورت سه‌بعدی فيلم‌برداری شده است (شكل‌1). فيلم‌برداری سه‌بعدی این فیلم براي داريوس ولسكي (Dariusz Wolski) مدير فيلم‌برداري چالش‌های بسیاری را به‌همراه داشت. در این فیلم از دو دوربین RED استفاده شده است.
 



شکل 1- فيلم‌برداری فیلم دزدان دریایی کارائیب 4، به‌طور سه‌بعدی و با استفاده از دوربین RED انجام شد. در این تصویر یک دوربین سه‌بعدی روی کرین نشان داده شده .که در حال فيلم‌برداری از کشتی فیلم است.

اهمیت Video Assist در فیلم‌سازی
با توجه به آنچه گفته شد، مي‌توان این فیلم را یک مورد خاص به‌شمار آورد. فيلم‌برداری سه‌بعدی در محل لازم مي‌دارد که به طورحتم نماهای گرفته شده در سر صحنه بررسی شده و در صورت نیاز اصلاح‌شده یا دوباره فيلم‌برداری شود. افراد گروه به‌ویژه‌کارگردان، تهیه‌کننده، اپراتورهای دوربین‌ها و متخصصان استریوگرافی باید بتوانند در سر صحنه تصاویر را بازبینی‌كنند. این وظیفه‌اي است که به طورمعمول، با استفاده از سیستم‌های Video Assist امکان‌پذیر‌مي‌شود‌. سیستم‌های Video Assist به فیلم‌سازان كمك مي‌كند تا در سر صحنه فیلم‌ها را با فاصله چند ثانیه ضبط و بازپخش كرده، ویرایش کنند یا دوباره فيلم‌برداری كنند. اپراتور ‌Video Assist باید همواره آماده باشد وتجهیزات خود را در بهترین شرایط نگه دارد.
در تمام فیلم‌هاي دوبعدی و سه‌بعدی ضروري است كه چنین امکانی برای اعضای گروه فراهم شود. اما جنس ‌Video Assist در یک پروژه سه‌بعدی کاملاً متفاوت است و در پروژه‌اي نظیر دزدان دریایی كارائيب‌4، این تفاوت بیشتر آشكار مي‌شود. زیرا در اینجا به سیستمی نیاز است تا ضمن قابلیت پوشش دادن به چندین فید به‌طور همزمان، استفاده از آن‌را در محل‌های خاص امکان‌پذیر كند.
Video Assist در فیلم‌برداری سه‌بعدی
چنین نیازمندی‌هایی سبب شد تا سازندگان این فیلم، شرکتی را بيابند که علاوه‌بر توانایی در پوشش‌دادن چالش‌های معمول یک فیلم بزرگ، بتواند از عهده نیازهای موجود برای فيلم‌برداری سه‌بعدی هم برآید. در حال حاضر برای تولیدات سه‌بعدی، نظیر چنین فیلمی، تعداد انگشت شماری متخصص Video Assist در دنیا وجود دارد که قادر به فراهم‌کردن سیستمی قابل حمل و استفاده برای فيلم‌برداری سه‌بعدی باشد و شرکت Ocean Video یکی از آن‌ها است. این شرکت برای این فیلم انتخاب شد تا سیستمی را با مشخصات مورد نظر فراهم كند. برای این فیلم، Ocean Video باید سیستمی ارائه مي‌داد که از طریق آن، کارگردان، مدیرفیلم‌برداری و تکنسین‌ها قادر به دیدن چندین فید دوربین (که لازمه کار سه‌بعدی است) بوده و علاوه‌بر این، آن‌قدر انعطاف‌پذیری داشته باشد که بتوان از آن در هر مکانی و با طیف وسیعی از دوربین‌ها و سایر ابزارها بهره برد. نکته مهم این است که اصولاً برای تک‌تک چنین شات‌هایی هزینه زیادی صرف مي‌شود و چون در روش سه‌بعدی، گروه با چندین فید روبه‌رو است، وجود یک video assit قابل اعتماد بسیار حیاتی بوده و چنین سیستمی باید بدون مشکل کار کند.

Ocean Video سیستم Brainstorm 3D-HD را برای این‌کار ارائه داده است.در این فیلم از دو سیستم Brainstorm 3D-HD در محل فیلم‌برداری استفاده شد؛ یکی در هاوایی و دیگری در انگلستان (شكل‌2). در جریان فيلم‌برداری این فیلم به‌طور دائم از قابلیت ضبط و پخش Brainstorm 3D به‌منظور فراهم کردن پیش نمایش فیلم سه‌بعدی (preview 3D footage) در طول ساخت فیلم و در برخی از مناطق خاص استفاده شد.

شکل 2 - در تصاویر الف و ب، Brainstorm 3D-HD شرکت Ocean Video .در سر صحنه فیلم‌برداری فیلم دزدان دریایی کارائیب‌دیده‌مي‌شود. علاوه‌بر توانایی پردازش .اطلاعات دوربین‌ها، اين سيستم بايد به گونه‌اي طراحی شود كه به‌راحتی در مکان‌های مورد‌نظر كاربر داشته باشد.

سیستم ارائه شده توسط شرکت Ocean Video
Brainstorm 3D-HD، یک سیستم ‌Video Assist دیجیتال بوده و قادر است به‌طور همزمان تصاویر دوربین‌ها را ضبط و بازپخش كند و پیش‌نمایش‌های سه‌بعدی در حال ضبط با همگرايي (convergence) قابل‌تنظیم فراهم کند.Brainstorm 3D-HD با استفاده از OceanNet قادر است از چندین rig سه‌بعدی (تا هجده rig یعنی 36 دوربین همگام شده) پشتیبانی کند. این سیستم بر‌اساس بسته نرم‌افزاری QTAKE HD پایه‌ریزی شده و به‌راحتی قابل حمل است.نرم‌افزار QTAKE HD امکاناتی نظیر editing سر‌صحنه و کامپوزیت بي‌درنگ را فراهم مي‌کند. با کمک این نرم‌افزار مي‌توان کدکی را انتخاب کرد که با جریان کاری مورد استفاده در طول مرحله پس از تولید هماهنگ باشد. این نرم‌افزار از ProRes 444 شرکت اپل، DVCPRO HD،کدک‌هــای فیلمـــــی Intermediate و غیرفشرده پشتیبانی مي‌کند. خروجی ویديویی از طریق سیم به Broadcast HD Monitor هدایت مي‌شود. حتی مي‌توان در صورت تمایل سیگنال ویديویی را به‌صورت بی‌سیم برای آي‌پد فرستاد. واقعه‌نگاری فیلم‌برداری (Shot logging) بخشی ضروری از یک ‌Video Assist حرفه‌اي است و QTAKE HD در این زمینه بسیار کمک مي‌کند.

این بسته قادر است علاوه‌ بر ذخیره داده‌هاي استاندارد مربوط به صحنه، فراداده‌هایی (Meta data) نظیر تنظیمات دوربین یا shot noteهای مختلف را ذخیره كند و پایگاه داده مفصلی پدید‌آورد. از دیگر ویژگی‌هاي این نرم‌افزار، پشتیبانی از دوربین Red One است و قابلیت‌های جدیدی را در این‌باره در اختیار کاربر خود قرار مي‌دهد.Pre-Visualization سه‌بعدی دیگر امکان فراهم‌شده توسط این بسته نرم‌افزاری است. سیستم Brainstorm 3D اجازه تنظیم و اصلاح Inter-axial offset را در طي فيلم‌برداري یا پس از ضبط مي‌دهد. از آنجا كه بسیاری از تولیدات سه‌بعدی امروزه به‌طور موازی فيلم‌برداری مي‌شوند، دیدن محتوای ‌Video Assist روی یک نمایشگر سه‌بعدی استاندارد بدون استفاده از تجهیزات گران‌قیمت پردازش تصاویر استریوسکوپی تقریباً غیرممکن است. نرم‌افزار QTAKE HD به اپراتور امکان ساخت یک Convergence شبیه‌سازی شده را به‌طور بي‌درنگ و زنده یا در حالت بازپخش فراهم مي‌کند.شكل 3 دو سیستم Brainstorm 3D-HD شبکه شده را نشان مي‌دهد که قادر به پوشش دادن چهار Rig سه‌بعدی (هشت دوربین‌HD) است. با استفاده از OceanNet، تا نه سیستم Brainstorm 3D-HD ‌ (م 36 دوربین‌HD) را می‌توان به هم متصل كرد تا به میزان وسیعی از قابلیت ضبط و بازپخش رسید.
 



شکل 3- دو سیستم Brainstorm 3D-HD که با هم شبکه شده‌اند .

ترکیب با Micro Videohub
به‌دلیل این‌که این فیلم به‌طور کامل به روش سه‌بعدی فيلم‌برداری شده و گروه در صحنه با تصاویر مربوط به چشم چپ و راست سر‌و‌کار داشتند، Router مورد استفاده با دو جريان داده‌اي دو برابر حالت معمول روبه‌رو بود. Ocean Video، به‌منظور ارائه یک سیستم قابل‌حمل، در این فیلم از Micro Videohub شرکت Blackmagic Design در پیوند با کارت ‌Video Assist خود استفاده‌کرده‌است (شكل 4). این روتر دارای قابلیت‌هایی نظیر 16 x 16 SDI routing، شناسایی خودکار استانداردهای HD، SD و SDI سه گیگابیت بر ثانیه،مکان Re-Clocking و ارائه رابط‌هاي اترنت، USB وSerial Router Control است. Videohub این امکان را فراهم مي‌کند که چهار جریان ویديویی زنده از دو دوربین RED با هم پوشش داده شود، به Viewها سويیچ شود و سیگنال‌ها فوراً به جایی‌که لازم بود، هدایت شوند. در این فیلم، Micro Videohub به‌منظور دریافت این چهار جریان زنده (Live Stream) و هدایت ویديوی زنده به یک نمایشگر بدون نیاز به استفاده از کامپیوتر پیکربندی شده بود. این سیستم بسیار سریع بوده و امکان دريافت بازخورد فوری و اجرای تنظیمات را فراهم مي‌کرد.Videohub اجازه مي‌دهد، همه تجهیزات به هم متصل شود و به‌سادگی امکان تغيير اتصالات را از طریق کامپیوتر فراهم مي‌كند.

شکل 4- شكل الف دیاگرامی از Micro Videohub شرکت Blackmagic Design را که به سیستم Brainstorm 3D-HD افزوده شد، نشان مي‌دهد. در شكل ب، ترکیب این دو سیستم دیده مي‌شود.

در برخی موارد لازم است که تصاویر فقط به کارگردان نشان داده شود، به‌طوری‌که سایر افراد آن ‌را نبینند. Micro Videohub این امکان را فراهم‌مي‌کرد که برخی موارد به‌طور خصوصی فقط برای کارگردان نمایش داده شود یا در مواردی که تهیه‌کننده در دسترس نیست و نمی‌تواند ببیند كه در صحنه چه اتفاقاتی افتاده است، این سیستم اجازه مي‌داد با استفاده از ماهواره بازپخش صحنه‌هاي مختلفی برای وی نشان داده شود.
شرکت در ماجراجویی
دیدن یک فیلم ماجراجویانه سه‌بعدی مي‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد. ویژگی قسمت چهارم فیلم دزدان دریایی‌کارائیب این بود که از همان ابتدا و در زمان فیلم‌برداری، به‌طور سه‌بعدی فيلم‌برداری شد‌؛ چنین اقدامی الزامات پردازشی و فنی زیادی را به گروه تحمیل مي‌کند که ما در اینجا به یکی از آن‌ها که مي‌تواند مهم‌ترین آن‌ها باشد، اشاره کردیم. در چنین فیلمی بیش از جلوه‌هاي بصری یا موارد دیگر، سه‌بعدی بودن فیلم مهم است و این‌کار باید به‌طور دقیقی انجام شود. موردی که به‌طور مستقیم در مرحله تولید خود را نشان مي‌دهد و بر کار سایر گروه‌ها، حتی آن‌هایی که در مرحله پس از تولید درگیر ساخت فیلم هستند نیز تأثیرگذار است.در حال حاضر، از چندین سیستم Brainstorm 3D-HD در جدیدترین قسمت فیلم مردعنکبوتی (Spiderman 4) استفاده شده است. این فیلم با استفاده از جدیدترین دوربین سینمایی دیجیتال، یعنی Red EPIC فيلم‌برداری شده‌است. این دوربین سینمایی دیجیتالی 5k، تصاویری با کیفیت 1920X1080p ارائه مي‌دهد و با این اوصاف مي‌توان دریافت که با چه حجم عظیمی از داده‌ها سر و کار داریم. Brainstorm 3D-HD باید تصاویری را که در حالت تمام سه‌بعدی گرفته شده‌اند، پوشش دهد که با استفاده از دو Rig استریو تهیه مي‌شوند (چهار دوربین Red Epic).

به ظاهر فیلم دزدان دریایی کارائیب سه‌بعدی بازخوردهای خوبی داشته و جدا از داستان و موارد مربوط به بن مایه خود فیلم که منتقدان سر‌سختی دارد، اجرای نماهای استریوسکوپی رضایت‌بخش بوده است. تنها در مواردی نظیر بخش‌هایی که جلوه‌هاي بصری و کامپیوتری وارد کار شده‌اند، بنا‌بر‌ اظهار‌نظر برخی از تماشاگران، حس سه‌بعدی فیلم دچار نقصان شده است که این خود مي‌تواند موضوع جالبی براي بحث و بررسي در آينده باشد.

منبع:

- هفته نامه پیک رسانه

ثبت شده توسط : م.ر فرزین

نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

تمامي حقوق اين سايت متعلق به دانشکده صدا و سيما قم است.