Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 3488
تاریخ انتشار : 6 آذر 1390 10:17
تعداد بازدید : 1681

همایش حوزه، رسانه و ارتباطات با رویکرد دین و رسانه برگزار می گردد

همایش علمی حوزه، رسانه و ارتباطات به همت جامعةالمصطفی العالمیه و مشارکت نهادهای همسو در قم برگزار می شود.

اهداف برگزاری همایش حوزه، رسانه و ارتباطات
حجت‌الاسلام محسن ملک افضلی رییس شورای سیاستگذاری همایش علمی "حوزه، رسانه و ارتباطات" در ادامه گسترش و تقویت ارتباط میان رسانه و حوزه علمیه، آشنایی مخاطبان با بنیانهای فکری و اندیشه اسلامی در حوزه ارتباطات و رسانه، همکاری با نهادهای علمی و فرهنگی برای توسعه مرزهای فرهنگی و ایجاد پل ارتباطی میان اندیشه اسلامی و نخبگان دیگر جوامع را از جمله اهداف برگزاری این همایش برشمرد.
وی اضافه کرد: توانمندسازی طلاب حوزه‌های علمیه برای استفاده مطلوب از ابزارهای ارتباطی و رسانه‌ای، فراهم‌سازی زمینه نظارت کامل، نقد و ارزیابی محصولات رسانه‌ای از سوی فرزانگان حوزوی، نمایاندن ظرفیت‌های رسانه در امر تبلیغ دینی به متولیان تبلیغات دینی و شناسایی رسانه‌های هم‌سو و رقبای رسانه‌ای ضد دینی و مذهبی از دیگر اهداف برگزاری همایش حوزه، رسانه و ارتباطات است.
حجت‌الاسلام ملک‌افضلی با بیان این‌که مهم‌ترین هدف از برگزاری همایش تحقق آرمان‌های حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری برای دستیابی به اهداف پیش‌رو است، اظهار داشت: جامعةالمصطفی العالمیه با برگزاری این همایش در تلاش است به منویات رهبر معظم انقلاب که همواره بر نقش حوزه در رسانه تأکید داشته‌اند، جامع عمل بپوشاند.

محورهای همایش حوزه، رسانه و ارتباطات
در بخش دیگری از این نشست، دکتر احمد پهلوانیان دبیر علمی همایش گفت: دین و رسانه و دین در رسانه از محور اصلی این همایش است که در محور نخست ریزمحورهای دین رسانه‌ای، دین در رسانه و رسانه دینی با عنوان‌های عرفی شدن، تخیل و تفسیر دین و بازنمایی دراماتیک سوژه‌های دینی، دین در رسانه، آسیب‌ها، اقتضائات و ویژگی‌ها، فقه در رسانه، اخلاق در رسانه، معارف اسلامی در رسانه و سیاست‌زدگی تبلیغات دینی در رسانه مطرح است.
وی افزود: مبانی رسانه دینی، نظریه هنجاری رسانه اسلامی، کارکردهای رسانه دینی، ویژگی‌های رسانه اسلامی، بایسته‌ها و الزامات رسانه دینی، رسانه فقاهتی؛ امکان یا امتناع، تحلیل نظریه‌های ناظر به ارتباط دین و رسانه، رسانه و دین، فرصت‌ها و محدودیت‌ها، رسانه و دین، تهدیدها و نقش حوزه در نبرد رسانه‌ای از عنوان‌های دیگری است که در محور نخست به چشم می‌خورد.
پهلوانیان با اشاره به محور دوم، حوزه، رسانه‌های مدرن و تبلیغ دین، رسانه‌های سنتی و مدرن در تبلیغ دین، تعامل و تقابل و تبلیغ ادیان غیر از اسلام در رسانه‌های مدرن را از ریزمحورهای آن عنوان و اظهار کرد: میزان بهره‌گیری حوزه علمیه از رسانه‌های نوین در سه دهه اخیر، نقش حوزه در تحقق رسانه‌های تراز اسلام، آسیب‌شناسی تبلیغ سنتی حوزه علمیه، تبلیغات ضد اسلام و ضد شیعه در رسانه‌های مدرن برخی از عنوان‌های این زیرمحورها است.

شرایط تدوین و ارسال مقاله به همایش حوزه، رسانه و ارتباطات
دبیر علمی همایش حوزه، رسانه و ارتباطات در ادامه از معاونت‌های پژوهش، تبلیغ و ارتباطات بین‌الملل حوزه علمیه قم، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم به عنوان نهادهای مشارکت‌کننده که پژوهشکده علوم انسانی جامعةالمصطفی العالمیه را در برگزاری این همایش یاری می‌کنند، نام برد.
وی علمی پژوهشی بودن، عدم چاپ مقاله در دیگر همایش‌های علمی، مجلات و فصلنامه‌های پژوهشی داخل و خارج از کشور و ارسال اصل مقاله حداکثر تا هفت هزار و پانصد کلمه و یا 25 صفحه با فرمت «word» به صورت لوح فشرده به دبیرخانه همایش را از جمله شرایط تدوین و ارسال مقاله برشمرد و گفت: مقالات پذیرفته شده چاپ و منتشر شده و از ارایه‌کنندگان قدردانی شایسته‌ای به عمل خواهد آمد.
گفتنی است پایگاه اطلاع‌رسانی همایش به نشانی http://www.smc.miu.ac.ir به زودی راه‌اندای خواهد شد

سر فصل محور های همایش:

دین رسانه ­ای

- عرفی شدن

- تخیل و تفسیر دین

- بازنمایی دراماتیک سوژه­ های دینی

 دین در رسانه

- دین در رسانه؛ آسیب ­ها ، اقتضائات و ویژگی ­ها

- فقه رسانه

- اخلاق رسانه

- معارف اسلامی در رسانه

- سیاست­ زدگی تبلیغات دینی در رسانه

 رسانه دینی

- مبانی رسانه دینی

- نظریه‌ی هنجاری رسانه اسلامی

- کارکردهای رسانه دینی (ظرفیت سنجی، اطلاع رسانی، آموزشی، سرگرمی، ارشاد و تبلیغ)

- ویژگی­های رسانه اسلامی

- بایسته ­ها و الزامات ـ نظری و عملی ـ رسانة دینی

- قالب‌ها و ساختارهای رسانه‌ی دینی

- رسانه فقاهتی؛ امکان یا امتناع

 تحلیل نظریه­ های ناظر به ارتباط دین و رسانه

 رسانه و دین فرصت­ها و محدودیت­ ها

 رسانه و دین ، تهدیدها (جریان رسانه­ ای)

 نقش حوزه در نبرد رسانه ­ای

 تبلیغ دین و رسانه

 حوزه ، رسانه ­های مدرن و تبلیغ دین

- میزان بهره­گیری حوزه علمیه از رسانه ­های نوین در سه دهة اخیر

- راهکارهای تبلیغ اسلام با بهره­گیری از رسانه ­های نوین در بُعد بین­الملل

- نقش حوزه در تحقق رسانه­ های تراز اسلام

 رسانه های سنتی و مدرن در تبلیغ دین، تعامل و تقابل

- حضور رسانه ­های سنتی در رسانه­های مدرن

- آسیب شناسی تبلیغ سنتی حوزه علمیه

 تبلیغ ادیان (غیر از اسلام) در رسانه ­های مدرن

- تبلیغات ادیان در رسانه ­های مدرن

- تبلیغات ضد اسلام در رسانه ­های مدرن

- تبلیغات ضد شیعه در رسانه ­های مدرن شیوه­ های تبلیغ ادیان (غیراز اسلام) در رسانه ­های مدرن

 

ثبت شده توسط : م.ر فرزین

نظر شما



نمایش غیر عمومی

تمامي حقوق اين سايت متعلق به دانشکده صدا و سيما قم است.